המלצות כתבות מחקרים שותפים סיפורים אישיים

 

סיפורים אישיים


מבירא עמיקתא לאיגרא רמא

סיפורו של רב בישראל

במשך 15 שנים היה אב בית ומדריך לדיירי הוסטל "בית אברהם" של "קרן תשובה".
אנשים עם עבר קשה, בעייתי, לא נורמטיבי. אנשים עם רצון לעשות שינוי, לפתוח דף חדש, להתקבל בזרועות פתוחות.
מקצועני שיקום ורווחה, המכירים מקרוב את נפתוליהם של דיירים המגיעים להוסטל,
מצהירים שתפקיד כזה - לא כל אחד יכול לקחת על עצמו. העבודה עם אנשים שהפשע היה עולמם, שהסם להם מפלט, ששפת האלימות מחוץ לכותלי הכלא ובתוכו הייתה שפתם, העושים את פסיעותיהם הראשונות בעולמה של תורה, מתוך מאבק בהרגלים הישנים - דורשת אישיות חזקה, שמכירה את הפיתויים, את השריטות, את הקשיים, את רגעי הנפילה והמשבר, דורשת אמונה בדרך ותחושה של שליחות.

הרב גדי בן-דנה התאים בדיוק לתפקיד. כשדיבר עם אסיר משוחרר שעבר בבית הזה את תהליך השיקום והחזרה בתשובה בכל מובניה, הוא לא דיבר במילים גבוהות.
הוא הכיר את החומר משטח ההפקר. הוא היה שם בעצמו. הוא עשה את הדרך והכיר את חתחתיה ומהמורותיה. וחשוב מכל: הרב בן-דנה היה שם כהוכחה חיה לכך שהחזרה בתשובה,
שקבלת עול מלכות שמיים, הולכת יד ביד עם שיקום, שיפור הדימוי העצמי, ארגון והגדרה עצמית מחדש והעצמה אישית. בעצם נוכחותו שם הוא נטע תקווה והיווה מודל לחיקוי לכל דיירי הבית.

כשאתה שם אתה מלך
לפני שנכנס לתפקידו בהוסטל של "קרן התשובה", הוא שילם על מעשים שהחברה אינה סובלת, כשישב בבתי כלא 7 שנים. כבר בגיל 18 החל להשתמש בסמים, נשפט והושם מאחורי סוגר ובריח בבתי הסוהר שאטה, רמלה ולבסוף מעשיהו, בעקבות אחזקת נשק, שימוש וסחר בסמים קשים כולל הרואין, תקיפה והתפרצויות לבתים. היום מעיד הרב בן-דנה על עצמו שהיה אגרסיבי, שהושפע מתפיסת העולם של הסביבה העבריינית, שזלזל באנשים הגונים, שכל משאלתו הייתה להמשיך ולעלות בסולם הפשע, כי שם היה הכבוד בעיניו. "כשאתה נמצא בעולם הזה, אתה חושב שאתה גדול, שם אתה מלך והשוטרים הם האויב מספר 1 ".

אך השהייה מאחורי הסורגים, נתנה לו הזדמנות לעצור ולהתבונן במעשיו. תוך כדי ריצוי עונשו הוא החל בתהליך החזרה בתשובה. החל לקיים מצוות מעשיות. החליט לשנות את דרכו. זו לא הייתה דרך סלולה וקלה. לדר' אורי תימור, קרימינולוג שבא לראיין אותו, במסגרת מחקר לעבודת דוקטורט בנושא שיקום אסירים, הוא סיפר:

"בבית הסוהר החלטתי לא לפשוע יותר, אבל כשיצאתי התחלתי לוותר. החברה בחוץ בנויה על אינטרסים וכשאתה יוצא אתה עלול ליפול, כי אף אחד לא עוזר לך ואז הכל מתמוטט. נבהלתי. הבנתי שאם לא אשתנה, אני אפול מחדש. ידעתי שאני מוכרח לעשות צעד דרסטי. התחלתי להשתתף בחוגים ליהדות והגעתי לרב אברהם חזן זצ"ל ולישיבת כף החיים".

סם התורה
"בישיבה", המשיך גדי את סיפורו, "עשרים ידיים מושטות לעזור לך להתחבר לגרעין הטוב שנמצא בתוכך. בהתחלה עוד לקחתי סמים גם בישיבה, אבל בהמשך, הבנתי את הזיוף שבזה והפסקתי. כשלומדים גמרא נמצאים בעולם אחר. התורה מלמדת את האדם לחיות נכון.
"צריך להבין", אומר הרב בן-דנה היום, "שבשיקום תורני יש פן מסויים של קושי, שאינו נמצא בשיקום אחר. בנוסף לשיקום מדרכי חיים, מנורמות מעוותות, ממנטליות עבריינית, מדרך חשיבה וסגנון דיבור, גם עצם החזרה בתשובה היא שינוי מהותי נוסף בהרגלי חיים וכרוכה בקשיים רבים, גם אצל מי שאינו אסיר".

תוך כדי לימודיו בישיבה ידע להסביר את התהליך לדיירי ההוסטל של "קרן התשובה", מהתנסות בגוף ראשון, כששימש כאב הבית. הוא הגדיר את התהליך שעובר אסיר החוזר בתשובה ונגמל מסמים במילים:
"התורה היא סם חיים. גיליתי שאני לא צריך סמים, כי יש לי 'קריז' של יהדות. כמו שמי שלא היה מכור לסמים - לא יכול להבין את הקריז של הגמילה, כך חברים מעולם הפשע שהיו כל עולמך, לא מבינים את הקריז של היהדות. אתה מרגיש שכח עליון מצפה ממך שתתקדם ותתעלה וכשאתה לומד כל היום אתה מתמלא בסיפוק עצום. "

ליבוי הניצוץ
ראשי הישיבות בהן למד לאחר שחרורו מהכלא, העידו עליו שניחן בכישרון לימוד גדול, שהיה תלמיד מבריק, השוקד על תלמודו בכל התחומים ומתעלה מעלה-מעלה. כעבור כעשר שנים הוסמך לרב שכונה על ידי מועצת הרבנות הראשית. כרב בעל רקע ייחודי כל כך, שהיה אחד מבני טיפוחיו של הרב אברהם חזן זצ"ל, יישם את תפיסת העולם של הרב ושל עמותת "קרן התשובה" שליוו את שיקומו הרוחני והפיזי, והפך למנהיג רוחני לדיירי ההוסטל, תוך כדי בניית בית ומשפחה בישראל.

סיפורו של הרב בן-דנה מעיד כאלף עדים על דרכה של "קרן התשובה" בשיקום מופלא של אנשים שעלו מבירא עמיקתא לאיגרא רמא.